La Caputxeta vermella: Anàlisi de història


L’amenaça en ser devorat és el tema principal en la Caputxeta vermella. Les connexions psicològiques bàsiques, que es produeixen en el desenvolupament de tota persona, poden donar lloc a personalitats més diverses, segons el conjunt d’experiències de l'individu i de la manera en que les interpreta en si mateix. La Caputxeta Vermella expressa alguns dels problemes essencials que la nena d'edat escolar ha de resoldre si les relacions edíptiques persisteixen en el inconscient.

En aquest conte, la casa del bosc on viu ella, protegida pels pares, simbolitza a la nena sense problemes, que es troba en el inici de l’adolescència i que pot sortir fàcilment endavant. A la casa de l'avia, qui es troba malalta, la mateixa noia es veu indefensa i incapaç d'evitar les conseqüències del seu contacte amb el llop. Per la Caputxeta el món que hi ha més enllà de la casa paterna no resulta perillós, ja que la seva mare li indica el camí segur que ha de seguir. Ella surt voluntàriament, sense oposar cap resistència. I és aquí, precisament, on radica el perill. Si el món exterior, més enllà de la casa i de la rutina quotidiana, resulta massa seductor, por iniciar a actuar segons el principi del plaer i tenir enfrontaments que portin fins i tot a la destrucció.

Aquesta situació de principi de realitat i principi de pl aer s’afirma quan el llop li diu: “mira que flores más bonitas hay por aquí. ¿Por qué no te fijas en las cosas bellas que hay a tu alrededor? Me parece que ni siquiera oyes lo pajaritos que cantan. Pareces absorta y preocupada, en cambio; todo lo que te rodea es hermoso y alegre”. La mare de la nena ja li havia advertit del conflicte entre fer el que a un li agrada i el que cal en alguns moments.

La Caputxeta agrada a tothom perquè, tot i ser una persona virtuosa, cedeix també a les tentacions; i d’aquesta manera ens indica que confiar en les bones intencions de les persones, que sembla lo ideal, es arriscar-nos a caure en una multitud de trampes. Si no hi hagués res que ens agradés de la figura del llop, aquest no tindria cap poder sobre nosaltres. Per tant, és important comprendre la seva naturalesa, però encara més que sapiguem que és el que ens el fa tan atractiu a la nostra vista. Per molt atraient que sembli la ingenuïtat, es perillós continuar sent ingenu durant tota la vida.

Actualment, molts adults tendeixen a prendre al peu de la lletra el que es diu en els contes, mentre que haurien de considerar-ho com representacions simbòliques d’experiències decisives en la vida.

La nena necessita temporalment desviar-se del camí recte, desafiant a la mare i al super-yo, per arribar a un estat superior d’organització de la personalitat. La Caputxeta, al final del conte, compren que en el seu super-yo ha d’interioritzar les figures paterna i materna, i els seus valors, a la manera dels adults, per arribar a ser capaç d’enfrontar-se als perills de la vida.

La Caputxeta vermella parla de passions humanes, de desitjos agressius i sexuals en la pubertat. Gràcies a la violència, incloent la que salva a les dues dones i destrueix al llop, el conte no mostra el mon de color rosa. L’experiència de la nena  la porta a canviar, ja que promet “ y no saldré del camino cuando vaya sola por el bosque”.

La Caputxeta va perdre la seva innocència infantil quan va trobar-se amb els perills que hi habitaven en si mateixa i en el món, i els va canviar per la sabiduria que només posseeix qui ha “nascut dos cops”: qui no només domina una crisi existencial sinó que també és conscient de què va ser la seva pròpia naturalesa la que li va impulsar a ella. La innocència de la Caputxeta mor quan el llop es manifesta i se la menja. Quan surt de la panxa del llop, torna a néixer en un pla superior d’existència; ja que passa a relacionar-se bé amb els seus pares. Ja no és una nena, sinó que torna a la vida convertida en una jove dona.

Més informació



 

No hay comentarios:

Publicar un comentario