El
nen té necessitat de màgia:
El conte avança de manera similar a com el nen veu i
experimenta el món; és per aquest motiu que el conte de fades és tan convicent
per ells. El conte reconforta al nen molt més que els esforços basats en
raonaments i opinions adultes. El nen confia en la historia que li expliquen
perquè el món d’aquesta coincideix molt
més amb el seu. La realitat és que mentre que els adults ja han aprés ha
acceptar que hi ha més d’un punt de referencia per comprendre el món, el pensament
dels nens és animista. Ruth Benedict afirma
“el nen creu que les seves relacions amb el món inanimat són exactament
iguals que les que te amb el món animat de les persones: acaricia l’objecte del
seu agrat tal com faria la seva mare; colpeja la porta que s’ha tancat
violentament amb ell”. Es a dir, el nen acaricia l’objecte perquè està
convençut que aquesta cosa tan bonica li agrada, com a ell, se mimat; i, per
altra banda, castiga la porta perquè creu que aquesta li ha colpejat
deliberadament, amb mala intenció.
Tal com Piaget afirma el pensament del nen continua sent
animista fins la pubertat. Els pares i els mestres li afirmen que les coses no
poden ni sentir ni actuar; per més que intenta convences d’això per complaure
als adults, o per no fer el ridícul, en el fons el nen es troba segur de les
seves pròpies idees.
En el pensament animista no només els animals pensen com
nosaltres, sinó que també les pedres són vives; per tant el fet de convertir-se
en una pedra significa simplement que aquest ser ha de mantenir-se silenciós i
immòbil. Els adults estan convençuts que, al donar respostes científicament
correctes, clarifiquen les coses per al nen. En canvi succeeix ho contrari:
explicacions com aquestes confonen al nen, el fan sentir confós i
intel·lectualment derrotat.
Un nen només pot obtenir seguretat si te la convicció que
compren ara el que abans li contrariàvem; però mai a partir de fets que li
suposin noves incògnites.

Per aquesta raó trobem molt interesant i important treballar
els contes literaris de caire més popular i tradicional amb alumnes de sisè de
primària. Encaminarem l'estudi i l'anàlisi de manera més innovadora. Hi ha un
seguit de contes que gairebé tothom, especialment quan ets un infant, ha
sentit, llegit, escoltat, etc. Són contes que potser alumnes de sisè de primària no troben ja atractius o amb
credibilitat de què els instrueixen o mostrin cap significat nou.
És per aquest motiu, i per tot el que em esmentat
anteriorment, que volem profunditzar i treballar amb més deteniment els
simbolismes, les tradicions i l'evolució que han tingut aquests contes al llarg
de la història. Moltes persones arriben a l'edat adulta sense saber ni haver-se
preguntat mai si aquells contes que de petits han llegit i escoltat posseeixen
cap rerefons o cap missatge en el seu contingut i els seus elements.
Planificació a l'aula:
La
nostra proposta consisteix en dedicar un mes a treballar un dels
contes escollits. Les activitats es realitzarien a l’hora de lectura. Abans de
treballar cada conte a l’aula el mestre publicarà el conte amb la versió més
coneguda en una de les entrades del blog. La primera feina a realitzar seria
llegir i entendre el conte de manera individual a casa. Seguidament, a la
primera sessió llegiríem el conte tots junts a través del blog i repartiríem
llavors la versió original com les conegudes dels Germans Grim, Perrault,
Andersen, etc.
La següent part de l’activitat es durà a terme per
parelles o petits grups, i consistirà en dedicar una estona a analitzar les
dues versions del conte, a trobar semblances i diferències, fets remarcables,
elements que es troben en un i no en l’altre,etc.
Treballarem després realitzant un debat i comentant les
conclusions extretes. Serà aquí on, amb l’ajuda de la mestra, parlarem dels
simbolismes dels contes, del significat dels colors, dels números, de les
cites, dels personatges, dels llocs,
etc. Profunditzarem en aquells contes tan coneguts, però que a mida que anem
creixem deixem tan de banda creient que ja no tenen res més a aportar-nos o que
són massa “infantils” com per tornar a recuperar-los.
La nostra gran intenció és aconseguir que els nens
segueixin gaudint de la màgia i la fantasia que són tan característiques de la
infància. A sisè de primària no han deixat de ser nens, i volem que aquestes
estones trenquin de la rutina dels exàmens, deures i responsabilitats i tornin
al món fantàstic de les histories i els contes de fades.
No hay comentarios:
Publicar un comentario